Newsletter subscribe

Editor's Choice, Sport

Powstanie Linii

Posted: Marzec 10, 2014 o 3:17 pm   /   by   /   comments (0)

W pierwszym roku działalności firma ta zatrudniała ledwie 57 osób – niezbędne minimum personelu wymagane do tego typu przewozów. Pierwsze kroki firma stawiała organizując loty czternastoosobowym turbośmigłowym samolotem Embraer Bandeirante na wyżej wspomnianej trasie, a drugim kierunkiem stało się uruchomione połączenie z Dublina do Londynu  (Luton). W pierwszym roku działalności firma przetransportowała 5 tys. osób. Jej oferta była na tyle atrakcyjna, że na wspomnianej trasie zaczęła wypierać poważniejszych konkurentów. W roku 1990 linia zatrudniała już około 5 tys. osób, na koncie miała 700 tys. przewożonych pasażerów rocznie. Mimo rosnących z roku na rok wpływów zarząd firmy nie był do końca zadowolony z wyników finansowych. Doszukiwano się błędów w nieumiejętnym zarządzaniu kosztami. W związku z tym postanowiono wykorzystać i zaadoptować do warunków europejskich model biznesowy Southwest Airlines – prekursora na rynku tanich przewozów lotniczych. Szybkie wdrożenie nowej strategii przebiegło za sprawą szefa Ryanaira Michaela O’Leary i w niedługim czasie uczyniło z podrzędnej regionalnej linii działającej na wyspach brytyjskich – pierwszą z prawdziwego zdarzenia tanią linię rozpoczynającą podbój Starego Kontynentu.

W Ryanairze zaczęto wprowadzać rewolucyjne zmiany. Powiększono flotę jednocześnie ją ujednolicając Wyposażono ją w jeden typ samolotów. Wybór padł na Boeinga 737 (obecnie jest to jego wersja 737 – 800 wypierana powoli przez kolejny nowocześniejszy model). Takie posunięcie sprawiło znaczne obniżenie kosztów obsługi samolotów i szkolenia załóg. Zapewniło także niższe wydatki przy zakupie części zamiennych i ich przechowywania. Ryanair, dzięki przyjętej polityce, stał się także doskonałym partnerem dla Boeinga. Zamówienia na kilkaset maszyn jednego typu dają temu zakładowi płynność produkcji na całe lata i zapewniają stabilność firmy, a Ryanar’owi możliwość negocjacji niższych cen każdej nabywanej maszyny. Powiększono także siatkę połączeń o następne miasta docelowe: Manchester i Edynburg. W dziesiątą rocznicę swojego istnienia (1995 rok) Ryanair był już największą irlandzką linią lotniczą i liderem na obsługiwanej trasie Londyn – Dublin. Na wszystkich swoich trasach przewoził wówczas łącznie 2,25 mln pasażerów. Po wprowadzonej przez UE deregulacji transportu lotniczego – pozwalającej na swobodne otwieranie tras powietrznych wciąż rozwijający się Ryanair zainaugurował nowe połączenia lotnicze do Brukseli, Oslo, Sztokholmu i Paryża. Obsługiwał je kolejnymi zamówionymi w roku 1998 czterdziestomapięcioma Boeingami 737 – 800. W roku 2000 przewoźnik ten miał na koncie 7 mln przewożonych pasażerów rocznie i zatrudniał 1,3 tys. pracowników. Śmiałym posunięciem firmy było przeniesienie dystrybucji biletów do sieci (lub regionalnych Call Centers), co wyeliminowało pośredników i pozwoliło zaoszczędzić związane z ich prowizją dodatkowe koszty. W roku 2002 w swojej siatce połączeń Ryanair posiadał 56 miast docelowych. Stabilna sytuacja finansowa i optymistyczne prognozy na przyszłość pozwoliły na otwarcie drugiej po Dublinie bazy. Urządzono ją na lotnisku Frankfurt – Hahn. W zaadoptowanym modelu taniej linii lotniczej Ryanair przeprowadził dodatkowe modyfikacje, które odróżniają go od jego największych europejskich konkurentów m. in. easyJeta. Jedną z nich jest wykorzystywanie prowincjonalnych, często odległych od europejskich metropolii, lotnisk docelowych. Podyktowane jest to znacznie niższymi opłatami lotniskowymi, a zaoszczędzone w ten sposób koszty pozwoliły przewoźnikowi wdrożyć tańsze rozwiązanie. Na najczęściej obleganych kierunkach zakupiono autobusy, które przewożą – za opłatą – pasażerów Ryanaira ze wspomnianych odległych lotnisk do centrów miast. Początkiem roku 2012 Ryanair zatrudniał już ok. 9 tys. osób (w tym 1200 pilotów), oferował 1300 połączeń i przewoził 74 mln pasażerów rocznie. Osiągnięcia te stawiają go obecnie w roli absolutnego lidera powietrznych przewozów wyprzedzającego m. in. takie europejskie marki lotnicze jak choćby niemiecka Lufthansa. A tą pozycję lidera Ryanair zawdzięcza przede wszystkim: – sprzedaży tanich biletów i konkurencyjnym opłatom za przelot.